LES MOLSES
Comencem a conèixer les molses, i realitzarem una sessió pràctica al laboratori de la qual penjarem fotografies.
Comencem a conèixer les molses, i realitzarem una sessió pràctica al laboratori de la qual penjarem fotografies.
Els objectius d’aquesta pràctica són que l’alumne sàpiga distingir les
característiques bàsiques de les molses que les diferencien de la resta de
vegetals. Per tant he cregut convenient no incidir en termes més exactes del
cicle reproductor de les molses com ovocèl·lula, arquegonis, anteridi, gametòfit,
esporòfit, protonema, etc. Val a dir que si algun docent considera que és útil
la pràctica pot modificar-la ampliant-ne conceptes o escurçant-la.
En acabar l’alumne hauria de ser capaç de:
·
Reconèixer
les molses com a vegetals de mida generalment petita i que es reprodueixen per
espores.
·
Saber
què és una espora.
·
Conèixer
els diferents òrgans d’una molsa: fil·lidis, rizoides i caulidi.
·
Conèixer
com es reprodueixen sexualment i asexualment les molses.
·
Identificar
dues molses característiques de la nostra zona.
·
Comprendre
la importància biològica de les molses.
·
Utilitzar
correctament el microscopi i la lupa.
PRÀCTICA DE LES
MOLSES
Nom i cognoms:
1.
Observa
a ull nu la molsa. És un vegetal de mida gran o petita? Quan mesura d’alçada?
De quin color és? Quin pigment té que li dona color? Per a què serveix?
2.
Ara
observa la molsa a la lupa, té
fulletes?
3.
Aquestes
fulletes no tenen vasos conductors i agafen aigua per tota la superfície com si
fos una esponja, per això es diuen fil·lidis
o fil·loides. Per tant necessiten viure en ambients humits o secs? On
trobaràs molsa del institut, de cara al pati o a la part d’ombra del pàrquing?
4.
Les
molses van creixent com les branques d’un arbre (REPRODUCCIÓ ASEXUAL),
recobrint el terra, branques, etc i ajuden a que hi visquin amagats molts
animalets i a que el terra no s’assequi. Però quan arriba l’època de pluges es reprodueixen
de manera diferent. Observa el seu cicle biològic i explica’l posant les
paraules següents: ESPORES, CÀPSULA, OPERCLE, CAPUTXA, ESPORA GERMINANT, FIL·LIDIS,
CAULIDI, RIZOIDES.
5.
Les
espores són molt petites, són una sola cèl·lula i tenen una coberta per a no
morir-se ni dessecar-se, però quan arriben a terra germinen com una llavor,
comencen a multiplicar-se i originen una nova molsa que va creixent. Observa a
la lupa les càpsules de la molsa,
DIBUIXA-LES I PINTA-LES. De quin color són?
6.
Ara
agafa unes fulletes i fes una preparació per observar al microscopi les
cèl·lules dels fil·lidis. Hauries de veure que tenen un paret cel·lular que els
hi dona la forma polièdrica i molts cloroplasts verds que capten la llum del
sol. DIBUIXA I PINTA el que observes.
7.
Algunes
molses que pots trobar: Grimnia pulvinata i Pseudoscleropodium purum (molsa de
nadal). Busca en internet quina és quina i posa el nom a sota de les imatges.
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada